Thomas Larssons syn på första SM-dagen

Anders Bergman med vinnarpåsen Anders Bergman med vinnarpåsen

Jag (Thomas) Baddarn Erik och Bror kvalade in ifjol på dm till årets Sm, med en vecka kvar så hoppar tyvärr Bror av Sm, så vi vi tar in ”Velle” Lars Vestlund i vårat lag istället, han har kvalat in på dm individuellt och ska med upp till burträsk. så han var given i vårat lag. En vecka innan pimpel Sm går Velle och vinner mormychka Sm. Härligt att veta att minst en av oss var i riktigt bra form.
Erik var med på Bro nappet i östersund helgen innan och han vann också den tävlingen så formen var slipad för 2av oss i laget iallafall. Själv hade jag varit på NM i Norge och gjort en bra tävling men tyvär inte någon pall plats.
Resan gick till Burträsk på fredag eftermiddag och vi bodde på Burträsk värdshus. Mycket nära endast 500m ifrån startplatsen. Mycket snack på kvällen om morgondagens fiske. Men varken Jag Baddarn eller Erik skulle tävla pga att vi inte lyckades ta oss vidare ifrån Dm kval.

Vi bestämde direkt att vi skulle gå runt på isen och kika på det individuella fisket hur det var istället för att åka på någon rätt meningslös parallell tävling.
Vi vaknar på morgonen och alla möts upp vid frukost bordet och där lägger vi märke till att Velle som ska fiska är riktigt taggad och han sitter och käkar frukost till allas förvåning, detta är ganska ovanligt i våra samanhang men detta bådar inte gott tänker jag.

Tävlings start iföljd av utgång och vi stannar vid starten till startskottet går, vi hade ett mycket roligt samtal med Mikael Andersen som helt glömt bort att klockan var så mycket. Han var nästan helt själv vid starten och direkt efter något hål hade han fått fisk, vi gick därifrån och följde avruskningen mot lagdelen som vi skulle fiska dag 2. vi gick i ca 700-800m utan att se någon få någon abborre, endast någon snorgärs kom upp. Vi kom sedan ner till en klunga som satte lite djupare med Timo Hakulinen i spets några riktigt fina abborrar fick syna ovansidan av isen här. Det kom lite ströfisk runt omkring av mindre storlek, men någon klump på 400-500gram kom upp. Vi gick vidare i ca 200m och mötte en till klunga av Keneth Lilja, Bjarnee, Robert Pettersson och några fler tävlande, här kom det också lite ströfisk av fin storlek. Dom satte på ca 3-4m. Stora ytor var oborrade här och kändes som detta område skulle hålla bra chans att hålla fiske länge.
Vi gick ut på sjön till en av dom stora grynnor som ligger en bit ut nu hade det gått ca 40min av tävlingen, vi stannade några hundra meter före den stora klungan med folk och tog en fika, det var lite ruggit ute, snålblåst och snöblandat haglade ner ifrån ovan, dimman gjorde det inte bättre heller sikten var ca 300m . Vi tog lite kakor och bullar vi hade med ut och fortsatte in bland den stora klungan av folk.
Här var det minsan mycket av de förhandsfavoriter det var snack om innan, många ifrån Skellefteå Luleå och Norsjö var här, även Martin Södergårds och Daniel Eriksson och Janne Johansson var här.
Då ser jag något mycket märkligt Niklas Gothardsson borrar ett hål tar upp en utdragbar stav som han genast stoppar ner i hålet och känner vad det är för botten!! Om de var fel botten så bytte han hål omedelbart, här gick det minnsan inte nå tid åt till spillo och fiska där fisken inte stod.
Jag pratade med Martin och Daniel om hur deras första timme hade varit och det hade inte nappat nå bra. Daniel hade bäst 6-7hg kanske lite mer trodde han martin strax under. Dom gjorde en avvägning här och drog vidare fisket hade presic mattats ut. Det var relativt sönderborrat överallt och inte så mycket yta kvar att fiska på. Här skulle fisket hålla max en timme till trodde vi. MEN.
Vi stannade kvar och pratade med lite folk här Baddarn kom och sa att Anders Bergman fiskade jätte bra och kanske hade strax över 1.5kg då han satte i utkanten av klungan och när vi gick bort och tittade så var napp frekvensen där det bästa vi sett på hela tävlingen. Helt klart Bergman forcerade mot en bra placering de som fiskade runt han, va inte alls i samma tempo detta var något utöver det vanliga. 1 timme till hade nu gått och det var nu 2 timmar in i tävlingen, av de vi sett så var det Bergman som fiskade mot!! ja alla andra.
Vi ville få en bra överblick om hur fisket var på den övriga delen av sjön så vi trampade iväg upp längs startlandet efter ca 1-2km upp kommer nästa fiskande det är Sonny Wiberg, vi frågar hur det går och vi märker att han är lite seg, det hade varit en tuff festkväll innan. Han har fått 5-6st abborrar men det är väldigt lite folk här, Sonny fortsätter efter startlandet med evigt borrande. Längre in i viken hittar vi Ulf Stener våran Coach till dag 2. Han gick dit jag hade gått om jag varit med och tävlat. En bäck som mynnar ut ifrån ett tvätteri, Och det är dit jag alltid går VÄNSTER/VÄNSTER. Ulf har fått 11st abborrar men några runt 100-150gr så bra snitt på dom här. Hålet han borrar efter vi gått vidare tappar han en på 1kg+ i hålet som rätar ut kroken. Det är väldigt folk tomt här längre ut i viken sitter Henke xx ifrån Nora gyttorp och den 2 faldiga SM mästaren Olle Eriksson, vi går förbi och ser att fisket är väldigt segt. Det är inte mycket folk här uppe heller så om någon skulle hitta på lite fisk så skulle det kunna vara ett vinnarställe. Men snön yr och det är riktigt dåligt fiske.
Vi är nu i de norra delarna av sjön och följer det landet nu neröver (mitt imot starten). Fisket här är riktigt dåligt och folk är uppgivna.
Vi trampar på neröver längs landet och det är riktigt segt när vi vänder oss om ser vi att alla långt upp i viken med Olle Eriksson bildats i en klunga mitt ute i viken, tydligen har någon hittat fisk där uppe. (det visar sig senare vid prisutdelningen vara Olle Eriksson som kom 3a på 4400gr i 2 hål hade han fått fisken).
Vi går ut på sjön och börjar korsa Burträsk nu tillbaka mot starten, väl ute nu några 100m ut hittar vi Jonas Gustavsson och Lotta Engvall, vi går fram och frågar hur fisket gått, Samtidigt som Jonas får en abborre och han berättar att det är hans 11de Abborre han får. Dom fiskar ett grund långt ut på sjön men det nappar riktigt dåligt. Lite längre ut hittar vi Jesper Dyberg som nu hittat en liten fläck med Abborre, han lyckas få ihop dryga 3kg totalt efter tävlingen och det hade nappat lite skapligt på slutet.
Vi börjar nu gå hemmåt mot starten och där Anders Bergman sitter vi kommer till den yttre delen av grundet där en stor klunga sitter med Erik Södergårds, Janne Johansson Mattias Markström mfl och här är det fart på fisken, små ytor som dom borrar väldigt nära mellan hålen, även gammelhål är bra fisket bedrivs på 0.5dm-1.5m djupt och ju fler folk som ansluter till klungan, ju mer verkar fisken komma igång. Nu är det bara ca 30min kvar och vi börjar gå längre in där Andreas Möller fiskar, när jag berättar för han att han ligger bra till med sina dryga 2.5kg så får han den lilla extra energi som gör att han ökar i tempo dom sista 30min och dammar upp ca 1kg till och väger in runt 3.5kg totalt och hamnar på en bra topp 10 placering.
Vi går förbi Anders Begman som fiskar riktigt bra små ytor och väldigt aktivt. Han rör sig längre ut mot den klunga som bildats och gör ett sista försök att öka på sin vikt.
Vi beslutar oss att gå till starten och invänta alla tävlande.
Vädret är nu lite bättre och det har slutat snöa, ca 4cm nysnö har kommit under dagen och fisket har varit extrem dåligt. Vi tippar på vikter runt 5-6kg på de högsta men de blir inte så mycket heller ska det visa sig.
Rolf Andersson är bland dom första att väga in han berättar att han fått ca 3-3.5kg i de första 3 hålen han borrade, i första hålet hinner han inte ens mäta ut djupet innan han får en på drygt 1kg som sedan följs upp med en på 7hg och en på 3hg nytt hål och några till runt5hg !! Han väger in 4695gr som ska visa sig vara den näst högsta vikten på hela Sm han vinner Herrveteran klassen snacka om kanon start.
Anders Berman Väger in dryga 4700gr och spänning väntar han klarar den ena konkurenten efter den andra, Olle Eriksson kommer in och väger in 4400gr lite drygt och det ger han en välförtjänt bronsmedalj, det enda hotet som är kvar är Leif Eriksson ifrån Nora Gyttorp det har gått rykten att han fläsk dragit på slutet sista 20min feta abborrar vid en sten. Påsen ser välfylld ut men efter vägning stannade vågen på 4.6kg, Då står det klart att Anders Bergman ifrån Sundsvall har vunnit sitt första SM!!