SM 2011

Krönika: I väntan på Svenska mästerskap

Den sista helgen inför SM står för dörren och av tävlingsresultaten på Mälaren förra helgen att döma kommer vi som har möjligheten att tävla nästa helg få vara med om något alldeles extra! Nu gäller det att finslipa på detaljer, hitta rytm och kanske framförallt bygga upp ett gott självförtroende inför vad som komma skall...

Det är tidiga svenska mästerskap i år, och med tanke på det så har åtminstone inte jag hunnit komma upp i särskilt många tävlingstimmar ännu. Annat (träningsfiske, rödingsfiske, längdskidor, magsjuka m.m.) har helt enkelt kommit emellan. Men å andra sidan, det är inget som oroar mig. SM i pimpel handlar, i alla fall enligt mig, om något helt annat än en "vanlig" pimpeltävling. På ett SM krävs en annan typ av mental styrka och taktik, för det är exempelvis långt ifrån givet att man ska gå till det "bästa stället" där folk "oftast vinner". Att försöka hitta ett område som räcker för en hel dags tävlingsfiske är antagligen ett bättre recept för framgång. För att kunna åstadkomma framgång och minimera tur – faktorn krävs dock att man är beredd att testa sin mentala och fysiska förmåga. Studera kartor, lägga upp taktik gentemot hur andra troligtvis kommer agera och framförallt bestämma sig för hur man skall bete sig när utgångstiden drar igång. Att stå i startfållan och varken veta av eller till har sällan eller aldrig varit bra... Är man däremot mentalt och fysiskt förberedd på att nå ett mål man intalat sig under en lägre tid, då är det betydligt lättare att nå dit också. Precis som man gör i alla andra sporter alltså...

Det finns många duktiga pimpelfiskare som känner Mälaren och SM-området bättre än sin käresta. De har fördelen att de vet vad som krävs i fiskstorlek, mängd i hålen samt hur fisken skall tas, och de hade säkert en taktik klar redan då det stod klart att SM 2011 skulle hållas i detta område. Rådet är att inte ge dessa rävar mer försprång än de redan har, för de är givetvis redan nu favoriter bland förhandstipsarna. Tänker då närmast på en kille som Timo Jumisko, som dessutom vann för – SM häromveckan.

Hur ska vi andra lyckas repa mod då? Jo, vi bör inte minst se tillbaka på SM historien och konstatera att det faktiskt, gång på gång, visat sig att fiskare från andra håll än "hemmaklubbarna" brukar hävda sig bra på SM. Jag är övertygad att så också kommer ske denna gång. Därför kommer åtminstone inte jag ge upp på förhand. Jag kommer istället att ägna de dagar och nätter som är kvar till att lägga upp min plan för hur jag ska kunna göra det bästa med mina givna egenskaper.

Ses vid startplatsen.

Martin

Då var sm avgjort!

Dagens Sm på Mälaren avgjordes i strålande solsken, dock följde temperaturen med och det var drygt -20grader.

För att göra en lång dag kort så var det Leif Lothström(fyrka fiskar,hälsingland) som visade alla vart skåpet skulle stå och vann allting på 15,8kg. En vikt som jag tippade före tävlingen tillsammans med Ulf Keinström.

Bäste dam vart Marie Björklin på 8,4kg, även hon ifrån hälsingland. Bör nämnas att maken Tomas Nilsson vann parralelltävlingen på 8,4kg.

Även PK Nordic slog till med ett silver idag. Magnus Nydal drog upp 15,4kg och försvarade våra färger.

Andra PK Nordic-bekanta som deltog under dagen. Per-Anders Nyberg 6:a i veteran och Per-Åke Södergårds blev 15:e i veteranklassen.

Även Poppo Olsson lyckades bra med en seger i veteranklassen på parralelltävlingen, vikten var 7,7kg.

Grattis till alla medaljörer.

Vi ska försöka ordna några intervjuer med de som fanns med i toppen.

I morgon avgörs lagtävlingen och mer rapporter om resultat ifrån det kommer i morgon.

/Erik

I Svenska mästerskapens kölvatten

Så var SM över för den här gången och det som känns mest för egen del i skrivande stund är två stela pinnar till ben och ett högeröra som frös till is vid utgången i – 23 grader och som ännu inte är sig likt...:)

SM i Stockholm är givetvis en spännande upplevelse, och det laddades ordentligt på många håll redan under fredagskvällen. På hotellet valde jag framåt 21 – snåret att bege mig en sväng till Thomas Larsson och möttes av ett rökfyllt rum. Första tanken var att nu J****R brinner det! Men innanför röken visade sig pågå en febril aktivitet... Limkrokar tillverkades nämligen för fulla spjäll!

Morgonen därpå visade termometern minus 23 grader. Svinkallt helt enkelt. Jag gick runt lite vid startfållan för att se tendenser var folk troligtvis skulle ge sig av. Rapporterna före tävlingen sa att vänsterlandet var bäst på "för-SM" och man skulle fiska så grunt det bara gick. Den allra största skaran trängdes mycket riktigt till vänster. Jag bestämde mig tidigt för motsatt taktik, d.v.s. höger ut. Utgångstiden började och när 30 minuter hade gått slog jag mitt första hål på samma yta som Baddarn och Per Nilsson från Nora Gyttorp. Ett tiotal andra fiskare kom efterhand in efter oss. Kände dock rätt snart att det inte var den rätta snurren i hålen och medelstorleken var för små. Med mycket tur och skicklighet bedömde jag att man möjligtvis hade kunnat komma upp i 9-10 kg på området, och redan där var givetvis en topplacering långt borta. Jag valde därför att göra en chansning med en rätt lång förflyttning efter drygt en timme och fick Baddarn med mig. Hittade så småningom ett par hål som gav större fisk med en topp på en 5 hg och en 7 hg abborre men ingenting runtomkring. Rackarns! Travade så småningom i land strax efter att ingångstiden hade tagit slut men hade som sagt inte haft med det tyngre gardet att göra idag ändå.

Leif Lotström, som är grym grym grym på den här typen av fiske när det vill sig, visade klass och vann tävlingen på över 15 kg. GRATTIS Leif (som jag faktiskt lagfiskat med vid ett par Kilaforsnapp förut). Grattis också till min klubbkamrat, Magnus Nydal, som återigen visar sin klass genom att panga in en påse som räckte till medalj! Strongt!

Eftersom jag och farsan bilade till Edsbyn efter lördagens tävling gör Erik, som närvarade hela SM-helgen, nog en alldeles glimrande SM- summering någon gång under veckan.

Resultat Lördag:

/Martin

SM-helgen över!

För de flesta började säkert helgen med att kliva på bussen på sin hemort för att sedan några timmar senare checka in på hotellet. I vårt fall var det som för många andra deltagare Welcome Hotel som gällde.

Nog om det, halv10 på lördag tassade många förväntansfulla själar iväg ut på Mälarens utbredda vidder.

Många drömmar grusade och några få uppfylldes. En av de som var lyckligast denna kväll var Leif Lothström(Fyra Fiskar)som vart Svensk Mästare alla kategorier. Med några avslutande bonusfiskar nådde han 15,8kg vilket var 4hg mer än vad Magnus Nydal(PK Nordic) skrapade ihop.

Marie Björklin(AFK Flugan) var den dam som bärgade mest fisk. Lotta Engvall(Fagersta) som var med i vår följetång inför SM var 3:a.

Jag skulle vilja veta vilket år det som någon annan än dessa två vann damklassen på SM.

På NM i mitten på mars möts det igen och då har Marie chans till en trippel!

Söndagen var likt som lördagen väldigt bister. Så kallt som -25 vid hotellet och det skulle inte förvåna mig om det till en början var -30 nere på isen. Dock slog det sig under dagen och vart ganska skönt där runt 12-13 -tiden.

Första budet på segrare som jag hörde var att Svegs grabbar hade slagit till och plockat hem guldmedaljen. Men ett sent invägande Stockholm med bröderna hall och sportfiskarnas egen Anssi tog hem det på nett 45kg.

Vilket är drygt 11kg per man. Imponerande är det enda ord man kan få fram.

Damernas lagtävling vann Fyra Fiskar med Marie Björklin i spetsen som fullbordade dubbeln under helgen.

Men nu har vi lämnat ett kallt Stockholm efter oss och för min del är de 2 abborrar på 6-8hg/st som jag fick på söndagen det bästa minnet. Vilket säger en del om uteblivna framgångar.

På söndag är Tavelsjön som gäller och en förhoppning på en påse med +10kg.

Tack alla för en rolig helg!

/Erik

Summering av en silvermedaljör

Minus 17 grader visar termometern klockan 5.00 hemma i Nyköping på lördags morgonen. Normalt skulle man bara dra täcket över huvudet och somna om. När jag lämnade Umeå i slutet på december och flyttade till Nyköping så trodde jag att man skulle få fiska på snöfria isar och slippa temperaturer under minus 10 grader. Nu har jag också fått gjort det några gånger i vinter så jag ska inte egentligen inte klaga. Dessutom finns det vissa dagar när man skiter i kylan, och Pimpel-SM är en sådan dag.

För-SM i slutet på januari var ingen succé resultatmässigt för mig. Förhoppningarna inför tävlingen var att hitta något område lagom långt från starten som senare skulle fungera under de riktiga SM-tävlingarna. Efter att under fyra timmar ha provfiskat mig från Blåsudden, till Pallen, via Rönnskär, och ner till Tuna skog så lärde jag mig i alla fall en sak. Vart jag INTE skulle fiska på SM!

Frågan var ju bara vart man skulle fiska? Väntholmsviken och Stora Gunnaren tyckte jag var intressant utifrån två anledningar. För det första så skulle man hinna fram på 30 minuter, runt Gunnarn fanns några grundare områden och dessutom skulle nog solen ligga på från tidig morgon. Sagt och gjort Gunnarn fick det bli på SM.

Jag tog det till en början ganska lugnt vid utgången och min uppfattning var att många andra gjorde likadant. Förmodligen bidrog nog snön samt att det endast fanns ett skoterspår att gå på till detta. Efter 30 minuter hade jag inte riktigt hunnit fram till Gunnarn så jag startade på norra sidan där det var lite djupare. Första hålet slogs 25-30m från land och jag hann göra ett lockryck innan första fisken satt på. Efter första nappet så rullade det på hyfsat och alla runt omkring mig fick fisk. Jag fiskade i ca 30 min på norra sidan om Gunnarn tills det blev för sönderborrat. Fortsatte sedan igenom sundet ner på södra sidan av ön. Jag fiskade på ca 2-3,5m och det nappade riktigt bra. Storleken på fisken var inget att hurra över, men då det nappade bra var det bara att harva på. Till en början var jag orolig att det skulle bli mycket folk i området men det var ganska behagligt faktiskt. Visst var det 10-15 personer i närheten, men de flesta fick fisk och rörde sig inte allt för mycket. Ett par stycken fiskare gick dessutom längs med vassen in mot Väntholmsviken vilket lättade på trycket just bakom ön.

Fisket fortsatte att rulla på för mig, med en del bättre hål och några mindre bra. När det var knappt en timme kvar började jag röra mig inåt viken efter vassen. Fick fortfarande fisk men resultatet mängdmässigt per hål var kanske något sämre än på grundflaket bakom Gunnarn. Jag fiskade hela tävlingen med Kaj 57mm S/S och den behövdes för annars hade det nog gått för långsamt.

När det var fem minuter kvar packade jag ihop och började knalla tillbaka. Sista biten från båthamnen blev det ett par löpsteg för att hinna in i tid och väl i mål var det två min till godo. På vägen in till mål så funderade man hur långt vikten skulle räcka. Under tävlingen hade jag hört två funktionärer på skoter diskutera att fisket gick trögt. Detta ökade förhoppningarna om att kunna knipa en medalj. När jag efter en stunds vila i målfållan hällde över fisken i påsen så insåg jag att min vikt skulle räcka ganska långt. Under väntan på att få sålla fisken kom Antti i klubben fram och lovade att det skulle bli medalj, så nu började man på allvar tro det själv också. Framme vid invägningen så räckte påsen till en andra plats och det blev en kort ramsa på vägen upp för backen för att man inte lyckats skrapa ihop drygt 4 hg till.

Även om det kändes relativt säkert att det skulle bli medalj så fanns det ändå vissa farhågor att man skulle missa pallen. Fjärdeplatsen i Norsjö fanns där i bakhuvudet och gnagde, huvva...

Fan vad glad man blev när de äntligen ropade upp ens namn. Nu får man även fiska nästa års SM trots att man misslyckats med DM-serien. Tack Kaj för att du gör sådana jävligt bra pirkar. Att 57:an är grym på norsabborre har jag vetat länge men under de senaste tre åren har den även levererat småfisk för mig.

Det har redan sagts av flertalet redan, både under helgen och nu i efterhand på nätet. Grymt bra arrangemang av Stäket´s SF, FK Forellen och alla ni andra som hjälpt till. Jag hade roligt, och jag tror nog att många andra som fick mindre fisk än mig också hade det. Synd bara att inte fler fick vara med och uppleva det.

I år var det ca 530 stycken som var med och deltog på årets SM. Man skulle kunna tycka att ett SM på Mälaren med Görveln som tävlingsvatten borde locka alla pimpelfiskare till DM för att kvala vidare till SM. Tydligt kan inte ens ett SM mitt i Sverige så centralt som det kan bli, och dessutom på ett supervatten lyckas vända den nedåtgående trenden på DM-tävlingarna. När jag för första gången deltog som senior på ett DM i Västernorrland var vi mellan 60 och 70 deltagare. Detta kanske inte låter så mycket när man jämför med deltagarantal i mellersta Sverige. Men då ska man ha klart för sig att för två år sedan hade deltagarantalet mer än halverats i samma distrikt, (rätta mig om jag har fel). Jag skulle tro att alla klubbar lider av samma problem. Färre medlemmar vilket gör det svårare att arrangera DM. För de flesta av oss vill ju vara med och tävla. Det finns många åsikter i hur man ska lösa denna fråga. Det enda som är säkert är att något måste göras.

Det roliga med att åka på ett SM är att få träffa pimpelfiskare från andra delar av landet och ju färre vi blir desto viktigare är det att hålla ihop. Hoppas det kan bli en diskussion om den här frågan som kan mynna ut i något kreativ.

Skitfiske på er från en jävligt glad silvermedaljör!

Magnus Nydahl

Nyköping, 2011-02-21

SM-summering Thomas Larsson

Thomas Larsson, tävlande för Svegs SFK, gjorde efter fjolårets individuella andraplacering vid SM i Malung återigen ett mycket bra SM förra helgen. Fjärdeplacering i den individuella starten och tvåa i lagtävlingen i samarbete med Daniel Eriksson och bröderna Magnus och Johan Eriksson måste givetvis ses som ett lysande facit även om jag vet att Thomas gärna skulle vilja nått längst upp någon av dagarna. För den lässugne följer här hans syn på SM-tävlingarna...

I veckor och dagar har jag studerat djupkartan och fått ångest av vart jag ska fiska på SM, kanske dom flesta känner igen att man bestämmer en plats att fiska på men blir inte alls som man tänkt sig eller det ser inte ut som man tänkt sig. Några veckor innan SM skickade jag ner en påse med krokar till Magnus Eriksson (Loe Erikssons grabb). Han bor i Stockholm någonstans och skulle provfiska SM-vattnet och komma fram till vilka färger det ska vara och storlek på krok osv. Pratade med Loe innan SM och han förklarade att kroken skulle vara gul med orange eller rött punkt slut så det var bara att börja experimentera med olika garn och limkrokar. Magnus ringer efter för-sm och berättar att en krok jag gjort fullständigt sopat banan med de andra han provat och att abborren nästa alltid sitter i svaljet så frågar jag vilken krok det var och självklart var det den fulaste av dom med fluo garn och så skrikig att den syns på långa vägar tvekade lite först men bestämde mig att vi ska bara köra med den på SM. Gjorde den i st 12 och 14.

Resa ner med buss ifrån Sveg och många kartor över SM-området senare och spekulationer om vart man ska fiska är jag mer osäker nu än jag var innan.
Väl framme vid hotellet i Stockholm och efter uppackning görs dom sista krokarna i ordning och det sista fixas men somnade in långt efter midnatt, fick inte många timmars sömn men det vara bara att bita ihop när klockan ringde och ta sig till tävlingsplatsen med buss.

Frågade folk om var dom skulla gå och hur långt för ville inte fiske med så många vill försöka vara själv på ett SM man vinner inte om man fiskar i klungor eller att det blir sönderborrat för fort hatar det... fick äntligen ett hett tips av Anonym om att en vik upp till vänster kunde vara bra men vikter upp till 12kg men att det skulle nog inte bli lika mycket folk där då bestämde jag mig för att gå dit det skulle tydligen finnas några fläckar med gott om fisk också och att man kanske skulle få fiska själv.

Tävlingen närmade sig fort och det var dags för utgång och jag bestämde mig för att ta täten för jag skulle ca 5km och man fick inte gå bort något av fiske tiden så jag tänkte jag springer så långt jag orkar och sedan lite till så blir det bra.

Jag öste iväg upp till vänster men det var trögt i snön och mycket mer tung gått än jag trodde och när startskottet small var jag långt ifrån framme så jag bestämde mig då för att ändra plan!! Stannade upp och tog fram kartan och såg då en holme jag hade ca 5min gångtid till och såg ut som jag skulle bli ganska själv också hade Ankarberg ett par hundra meter åt vänster om mig. Det kom sedan 2 killar tror dom var ifrån sthlm för dom hade fiskat där förr och dom började vid mig vid Vifårnaholmen tror jag det stod på kartan rätta mig om jag har fel. Ligger en stor sten som heter tuvan också där. Fick 5-10 i nästan varje hål i början men snittet var helt fel låg på ca 10- 20gr men fiskade mig runt ön och in mot land hade fått dryga hundra efter 40min fiske men det var fel storlek. Tog beslutet att det inte håller efter en timme och sprang 100m in mot land ifrån ön fast ut emot flaket hoppades att kunna hitta kanten emot grundflaket som var där det var ca 5m djupt och fisk i varje hål fick i mellan åt någon bonus oftast i slutet när fisket vart dåligt när man var på att väg att resa sig ifrån hålet flera gånger hände det några var fina 1hg-4hg så det var fina bonusfiskar som vissa säger. Fiskade på och närmade mig Ankarberg lite såg att han satt nära en holme ca 150m ifrån mig och han öste små fisk svårt att säga men han var på samma fläck så jag förstod att han skulle ha lite fisk. Tyckte det växte skapligt i skryllan hade dryga 400st efter 3timmar och 30min uppskattad vikt runt 10kg visste att det inte skulle räcka så långt så jag tog en rövare sprang ut över kanten ca 50m utanför det första hålet jag gjorde där det var 5m. Nu var det ca 20min kvar av tävlingen och jag kände väl att jag kunde ge upp men gjorde ett sista hål och tog fram redbull och borrskyddet till borren och bestämde mig för att det skulle bli mitt sista hål för tävlingen och vilket hål det vart!! Det var mellan 6.5-7m och det klöpp i en 5hg direkt jag tänkte nog inte så mycket men när jag direkt efter fick en på 3hg och nedsläppet efter en på 2hg och efter det en till på kanske 4hg började jag ångra mig att jag inte gått ut tidigare hade nu gått på norsabborre när det är 15min kvar av SM!! Sliter och drar som en dåre men tiden stoppar mig när klockan är 5min i plockar jag ihop och börjar springa det nappade då fullt i hålet fortfarande. Inte att göra så mycket åt kände att konten var betydligt tyngre nu hade ett 20 tal abborrar i sista hålet över 1hg ville inte spekulera i hur mycket det kunde vara men minst 12kg kände jag att jag hade. Såg att ankarberg plockade ihop och började sin resa hemåt också när jag kommit i höjd med honom. Smålubbade lite i början men insåg att det gick fortare att gå fort. Tänkte på vägen in hur mycket det skulle behövas för att komma topp 10 och kände att fisket inte varit hundra idag men att med lite bonusfiskar i konten kanske det skulle räcka till en skaplig placering. Kom in med 4 min till godo. Såg att det var några skapliga påsar men många som hade dåligt också.

Välte omkull i mål fållan helt slutkörd hade inte många krafter kvar ändå fast det bara var 4km dit jag fiskade? När jag hällde ut fisken för kontroll sa dom att jag måste haft bästa snitt storleken på SM. Hade mycket matfisk, säkert 6kg matfisk. Såg nu att det var skaplig vikt ändå och vägde in 13 826gr vilket var mer än jag trodde och hur långt skulle det räcka hoppades på en topp 10 men många fina påsar senare hade jag ändå 3 platsen efter Lotström och Nydal sen kom påsen tillhörande Mats Larsson och då fick man ta över den fruktansvärda 4-platsen..... Väntade vid invägningen och hoppades någon mer kunde ha mer sist att väga in var Ankarberg och det såg mycket väl ut att kunna var 14kg men vågen stannade på 13.7 och han tog 5 platsen efter mig. Hade svårt att ladda om efter detta men skam den som ger sig...

Dagen efter var det lag fiske och vi visste på förhand att vi skulle vara med och fightas i toppen detta fiske passar oss grymt bra och vi tog det beslutet att fiska med pensionärer och juniorer ca 2km rakt över ifrån starten, det skulle visa sig vara ett genidrag av Daniel Eriksson. Vi var ganska jämna i fisket i laget vi hade alla olika perioder i tävlingen då vissa fick ganska mycket mer än dom andra i laget. Magnus Eriksson vägde in den tyngsta påsen på 12.8kg, jag kom efter på ca 11.5kg sen Johan på dryga 10kg och sedan Daniel på 8.5- 9kg detta skulle visa sig räcka till en 2.a plats slagen av Stockholmslaget men Anssi, bröderna Hall och Roger Johansson dom hade haft ett jämnare fiske där alla hade runt 11kg så det var bara buga och bocka för alla guldmedaljörer på SM. Tror jag kan ta över namnet (den eviga tvåan) mina placeringar i år 2. 2. 2. 4. och en plump... nu ska laddas inför nordiska och vem vet kanske finns en silvermedalj där också..

skitfiske
Thomas Sveg

Segerintervju med Leif Lothström

Här kommer den efterlängtade segerintervjun med Leif Lothström.
segervikten på SM var 15,8kg. En mycket imponerande segervikt för att vara sm.
Inte många sjöar som kan prestera dessa vikter.
Men självklart beror det mycket på vem som håller i trollstickan.

1. Hur gick tankarna inför starten?

Det var väldigt lugnt ,man har ju gjort så många SM starter nu så man
hetsar inte upp sig längre.
Planen hur jag skulle göra var helt klar och det var bara att hoppas att
inte allt för många till tänkt göra likadant.
Planen var att jag skulle upp efter vänsterlandet på Näsfjärden ca 3-4km så
jag tog skridskobanan ner åt vänster
och hoppades på att det skulle finnas något spår upp åt höger men det fanns
ingenting så det blev att spåra
själv den sista 1,5km i den dryga driv snön.

2. När bestämde du dig för vilket ställe du skulle fiska på?

Jag bestämde mig dagarna före tävling då jag trodde att 3-4km lagomt var
vad man skulle klara av i det före som rådde
och inte offra allt för mycket fisketid som inte skulle var att tänka på.
Jag hade även luskat med ett par personer som var med på för-SM och även
studerat kartan och kommit
fram till vart jag skulle gå,sen var det bara att hoppas att inte allt för
många hade samma plan som mig.

3. Först Stefan och nu var det din tur. Ni är ju inte så många i klubben,
vad är hemligheten bakom framgångarna?

Först och främst för att vi har hållit på i så många år och är fortfarande
hungrig på framgångar
och att vi har börjat att fiska lite mer med modernare stil och material.
Sen har vi jävligt roligt tillsammans på SM resorna.

4. Jag har själv sett dig dra fisk och tycker att fisket på Mälaren är ett
ultimat fiske för dig. Är det endast mycket träning som
ligger bakom att du drar fisken så snabbt? Har du filat något särskilt
på tekniken?

Snabbheten och rätt teknik har nog alla som är med och tävlar men när det
gäller en sjö som Mälaren så är det att
man får ett jämnt flyt under hela tävlingen och håller sig på ställen med
lagomt mycket med folk.
och inte tar några konstiga beslut som inte leder till någonting.
Sedan trivdes jag väldigt bra med det fiskedjup som var 2-4m som jag tycker
är perfekt för mig.

5. Hur firade du SM-guldet?

Inte så mycket på lördagen då vi firade tillsammans Mari (som vann
damklassen) och dom andra från distriktet på hotellet.
Jag hade ju lag-tävlingen och tänka på så det blev väldigt lugnt.
Men idag fredag så åker jag på kickoff med jobbet och då tänkte jag dra på
lite och fira.

6. Såg att du hade fiskat med en Hugo på sm, vad brukar du fiske med för
pirk annars?

Jag har kört med Superblixten ( originalpirken ) ganska mycket med den har
blivit svår att få tag i
då det verkar som att det inte är någon som tillverkar den rätta modellen
längre.
Så nu blir det nog Hugo framöver.

7. Vilken är nästa tävling du har tänkt/vill vinna?

Lag DM på Kalvsjön och tävlingen på Storhamrasjön vore trevligt att vinna.

8. Har du någon särskild favoritsjö?

Bergviken när den nappar och S -Hamrasjön.

9. Slutligen, vem vinner Kilaforsnappet(Fyra Fiskars stortävling) iår?

Sonny Wiberg

Riktigt bra jobbat på SM, måste jag säga!

Tack för det

Hälsningar Leif

SM-intervju med Marie Björklin!

SM-guld både individuellt och i lagtävlingen gjorde Marie Björklin till SM tävlingarnas störste vinnare! Detta gör givetvis artt vi vill ha en intervju med dubbla mästarinnan, en intervju som också blir vår sista för säsongen innan vi blickar framåt mot vårens tävlingar!

Fråga 1. Du är osedvanligt framgångsrik inom pimpelsporten, vad är hemligheten bakom framgångarna?

Det är ju trevligt att anses framgångsrik. Vad som är hemligheten vet jag inte riktigt. Jag har ju hållit på med tävlingsfiske sen jag var 6 år, och kanske man har den rätt knycken Jag är en otrolig tävlingsmänniska och det gör väl sitt till.

Fråga 2. Det blev SM-guld i både individuellt och lag för din del. Vi börjar med individuellt, hur gick tankarna inför starten och hur genomfördes tävlingen?

Jag hade faktiskt inte bestämt mig var jag skulle gå när det var en halvtimme kvar, hade funderat på nåt ställe, men var ju rejält nervös för att gå fel. Träffade på Timo som sa "du ska gå ut till Askskären, gå till vänster om de två öarna, där finns en fin vass, där är det fisk. Går du dit, då vinner du!"
Det gjorde ju inte att jag blev mindre nervös direkt.... Men jag gjorde som han sa, gick dit tillsammans med min pappa. Det nappade, bra med fisk redan i första hålet, alltid viktigt för att känna att man är med, då kan jag fiska mer avslappnat. Sen var det ju bara att fiska på. Djupet varierade från ca 2 till 7 m.

Fråga 3. Vilken taktik använde ni er av under lagtävlingen?

Vi hade bestämt oss för att hålla ihop laget, det känns viktigt om man ska nån chans. Vi hade fått ett tips om att gå neråt höger, det visade sig dock att vi inte gick tillräckligt långt från början, men när vi till slut hamnade vid utloppet då nappade det väldigt bra.

Fråga 4. SM-gulden är bärgade, vad är vinterns nästa stora mål?

Eftersom jag bommade totalt på förra årets SM och därför inte får vara med på NM i år så får jag väl säga tävlingen på Storhamrasjön. Den är jätterolig, har några segrar i bagaget därifrån.

Fråga 5. Dubbla SM-guld iår, känner du ändå att det finns någonting som du kan förbättra i ditt tävlande?

Absolut! Man kan alltid bli bättre. Försöker träna för att få bättre kondition och orka mer, sen att våga prova lite nya prylar, jag kör väldigt gärna med mina gamla pirkar och krokar... De som sett mina prylar vet vad jag menar

Fråga 6. Vad är det bästa med tävlingspimplande?

Såklart kicken om man vinner! Sen alla roliga människor man träffar. På de här SM-resorna är vi ett himla kul gäng som åker iväg.

Fråga 7. Ge ett eller ett par bra tips hur klubbar skall arbeta för att förbättra rekryteringen av nya pimplare till pimpelsporten.

Hmm, vilket delikat problem... Kom precis hem från styrelsemöte med fiskeklubben där vi just diskuterade detta. Vår klubb brukar hjälpa skolor och fritidshem här i stan när de vill ut och fiska, både pimpla och meta, och förhoppningen är ju att någon eller några av de barnen ska bli lockade.

Vi tackar Marie och önskar skitfiske till kommande tävlingar!