Fiske i Dubai

Foto: Adnan Jukic Foto: Adnan Jukic

Jag var till Dubai på studieresa med jobbet nu den 13-17:e oktober.

Det var kollegor från Falun, Göteborg och Stockholm som var iväg och kollade på alla nya byggnationer som kommit till där nere de senaste åren.

Jag och Mattias(en Falukollega) fick nys om att ett gäng ifrån Göteborg skulle ut och fiska. Lyckligtvis fanns det plats över för oss på båten också, totalt var vi 6st plus guide. På en av våra lediga eftermiddagar så gav vi oss ut på den Persiska viken.

Med 34 grader och den fläktande vinden så kunde man inte annat än må bra, att det dessutom fanns fisk som hägrade en bit ut på havet gjorde inte saken sämre. Pga alla nya konstgjorda öar så har botten tömts på sand närmare kusten och fisket försämrats där. Så vi fick bege oss 2 mil ut från kusten för att komma på bättre fiskevatten, på vägen dit åkte vi förbi "The World" som är en konstgjord ö-grupp som helt enkelt är en miniatyr av världen.

Den eftertraktade fångsten för dagen var i första hand kingfish och barracuda. Förutsättningarna var dock inte det bästa berättade vår guide som tidigare på dagen fått endast 3 fiskar på hela förmiddagen med ett annat gäng. Fiskegrejerna vi använde oss utav var inte mer avancerade än vanliga vobblers som vi använder här hemma.

För vår del började det riktigt bra med två hugg samtidigt, två tappra barracudor som inte var alltför stora till storleken. Men väldigt pigga, enligt de två som hade förmånen att känna på dem.

Men tänk er vår förvåning då den ena är avhuggen(den finns på bild längre ner) när den landas i båten. En annan barracuda har förmodligen sett att den rör sig konstigt och tagit chansen till att få sig en bit mat. Den andra barracudan var dock hel och frisk och en riktigt fin fisk.

Det tog sedan inte lång tid innan fisk nummer 3 satt på ett av spöna, den här gången var det en kingfish på gång. Även den landades utan problem och ganska snart hade vi fått 3 fiskar. Men det var 3 fiskar till som gällde för att alla skulle få känna på fisk. Även kingfish är en väldigt fin fisk, både barracudor och kingfish påminner lite om gäddor. Även om färgerna är lite andra.

Framförallt barracudor är väldigt lik till kroppshyddan och över huvudet och väldigt vassa tänder i flera rader.

Efter dessa tre fiskar så blev det trögare och vi fick byta ställe, så vi åkte ännu lite längre ut på havet.

Där det låg 3 stycken vrak på havets botten, vår guide uppskattade djupet till omkring 120 feet där vi fiskade och det spö vi tog flest fiskar på gick vobblern runt 50-60 feet ner.

På det nya fiskestället nappade det åter igen ganska snart på spöt där vobblern gick på 50-60 feets (15-18m) djup.

Den här gången krokades en travelli. En mindre fisk än de 2 tidigare sorterna. Men fortfarande väldigt pigg för sin storlek, då den tampades bra trots våra grova spön och linor.

Det är inga grejer som åtminstone inte jag fiskar med hemma, men i havet vet man väl aldrig vad som hugger..

Det kom upp en till travelli och vid det här laget hade 5 av 6 fått en fisk och den 6:e var ju självklart jag. Jag väntade glatt och lät de andra få ta fisk före mig.

Jag tänkte att jag ändå får känna på tillräckligt mycket fisk i vinter. Men turen var framme och precis innan vi skulle bege oss tillbaka in i land pga solen börjat gå ner, så hög det på samma spö igen och ännu en travelli var på gång. En kortare fight och även jag hade fått en lite mer tropisk fisk än vad man är van vid.

En fisketur som var över förväntan och mest för den totala upplevelsen med 34 grader i luften, sol och fläktande vindar. Dessutom med vetskapen att fisken kan hugga när som helst.

Sen beror det kanske lite på vilka förväntningar du har på fisket också, men mina förväntningar var låga och jag blev positivt överraskad.

Att man dessutom ser den spektakulära skylinen av Dubai i horisonten gör inte det hela sämre.

Så skall du dit, ta dig en funderare om fisket där nere. Det kan ju vara skönt med en dag på havet.

Vi betalade 4500kr för guide och båt i en eftermiddag. Vilket jag tycker är överkomligt, man gör det ju inte direkt varje dag.

Nu är det dock bara att ställa om sig till kalla dagar och istället för båt så får vi hoppas att isen bär våra fötter!