Helgsummering - Siksjön och Lofsdalen

Nu när säsongen börjar lida mot sitt slut så gäller det att ta vara på de chanser man får att fiska och det var just vad vi gjorde i helgen.

Fredag:

Insatstävling på Siksjön 3 mil söder om Sveg bjöd på dryga decimetern snö och tjock is. Det skulle lika gärna kunna vara februari som mitten på april. Men den stora skillnaden vara att det nu var en kvällstävling och imponerande 70 startande som tagit ledigt ifrån jobb och allt annat.

Jag(Erik) började i samma område som jag fiskat i några gånger tidigare och skillnaden är att då har det inte brukat vara så mycket folk där. Dessutom är det ett ställe som kan vara ett vinnarställe då det är lite trögare och fiskarna som kommer upp där på en tävling är inte många.

Men den här gången startade 5-6 personer bara inom 50 meter och då skall det tilläggas att två av dem var Jesper Dyberg och Jörgen Storm.

Jesper som började med ett "kanonhål" med 4-5(?) fiskar och vi andra hade inte ett napp. De flesta sökte sig dock fort bort ifrån området och jag blev nästan ensam kvar. Min förhoppning var att det skulle vara trögt i övrigt på sjön och att två kilo skulle räcka långt. Men det var en totalmissbedömning och då jag inte ens nådde upp i dessa 2kg var det bara att räkna in nederlaget.

Jag fick istället imponeras av kusinen Martin Södergårds och Tommy Strengselrud som bokstavligt talat sprang upp 4,1kg resp. 4,8 och för detta belönades med en 4:e plats respektive en andra plats.

Det verkade som det var en dag då det verkligen lönade sig att ligga i för att få fisk.

Vann gjorde den kompetente mormyskafiskaren Tomas Axelsson ifrån Sveg före just Tommy och Per gref, Falubygden som trea på sina 4,3kg.

Lördag:

Första dagen i Lofsdalen Cup och jag började tillsammans med stugkamraterna Krister Jakobsson och Daniel Eriksson på djupt vatten långt till vänster i området med hopp om att lyckas hitta mörten och bli själva.

Det gick dock inte vägen och jag fick min första abborre efter 1,5-2 timmar långt in emot land där isen till och med lutade. Så met blankis hade jag nog kunnat kanat upp fisken. Efter ännu en abborre och ett telefonsamtal till Martin som berättade att han lyckats lura en mört längre upp så begav vi oss uppåt till det området.

Det första vi fick se var Jesper Dyberg som hissade mört efter mört.

Så vi gjorde som alla andra och satte oss i utkanten av klungan.

Efter några "tappra" försök så tog jag till slut ett gammelhål ungefär 20-30 meter utanför klungan och behövde bara vänta i ungefär 5 minuter innan första nappet kom. Dessvärre drog  jag bort den(troligtvis en mört) i iskanten och nästan omgående så nappade det igen och den här gången fick jag upp en mört på ungefär 2 hg och där förstod jag vad som kunde vara på gång.

Men det tog ytterligare 25 minuter tills nästa mört och jag var väldigt, väldigt nära att ge upp.  När det var endast dryga 30 minuter kvar av tävlingen så nöp nästa mört i och efter det kom det några mörtar i jämn takt och jag lyckades till slut lura upp 10-12st som vägde 1920gr och räckte till en 6:e plats i den öppna klassen.

Jesper lyckades lura upp 3kg en bit bort och var klar 2:a för dagen, men överlägset bäst för dagen var Christer Eriksson ifrån Brunflofiskarna med sina 9,5kg.

Dagen efter pratade jag lite hastigt med Christer innan start och han nämde då att han hade mörtar på upp emot 7hg.

Lördagens bäste junior blev Robin Gren, Ovansiljan med sina 1,4kg.

Vilket hade räckt till en fin 10:e plats i den öppna klassen.

Det talades om att dryga 200 personer deltog på lördagens tävling.

Söndag:

Dags för avslutningen i Lofsdalen Cup och hoppet om totalsegern över 2 dagar var i princip bortblåst. Men det fanns dock stort hopp om att mörten skulle vara i tagen den här dagen då vädret var mycket bättre än det dagen innan.

Jag hade idag lagt ner tankarna om att hitta mörten själv och istället startade jag långt upp med ett helt gäng andra fiskare. Målet även den här dagen var dock att hitta ett bra mörthål. Gärna direkt på morgonen och visst blev jag mer hoppfull då Krister Jakobsson tidigt varpade upp två mörtar och Thomas Larsson fick några bredvid honom.

Dessutom var det flera runt omkring som fick någon strömört, men den som fick flest där var P-Å Södergårds som lurade upp 5-6st mörtar.

Men det var allt och jag som inte ens haft ett napp gjorde som flera andra och begav mig neråt till den stora klunga som bildats.

Till min besvikelse så var det mer av typen umgängesfiske som föregicks där än att det verkligen skulle nappa bra där.

Så det blev bara 3-4 gjorda hål där innan jag begav mig tillbaka mot där jag börjat och det hade nu gått närmare 2 timmar och fortfarande utan en enda stöt.

Dessvärre gick det ännu en timme till utan känning av fisk och jag började misströsta och trodde stenhårt på att säsongens första nolla var i antågande.

Men där med ungefär en timme kvar så kände jag något konstigt när jag gjorde ett lockryck och till min förvåning när jag kollade kroken så var masken i princip helt uppäten utan jag egentligen inte ens kännt fisken.

Så jag blev kvar i området i hopp om att klara namnet och en kvart senare så lyckades jag rycka fast en lite abborre på 10gr i magen.

Det var en lättnad att namnet var klarat och Martin hade anslutit till mig och även han hade haft något hugg som vi då trodde var öring men det känns lite mer osälkert nu i efterhand.

Dessutom hade Jesper Dyberg fått 2 mörtar längre bort efter den kant vi satt på och vi sa att det måste finnas mer mört i området.

Det var inte för ens Anna Westman kom och tog ett av mina gammelhål 6-7 meter ifrån oss som profetiorna besannades. Anna hissade snabbt 2-3 fina mörtar, båda jag och Martin slog ett hål på vardera sida om henne och i mitt hål fanns det mört.

Nu var det endast 30 minuter kvar och jag fick riktigt bra fart på mörten med napp igen direkt efter nedsläpp.

Jag hade ett väldigt bra flyt till Thomas Larsson kom och la näsan i blöt med sin mormyska. Då tog han över fisket totalt och han drog 3st mörtar samtidigt som jag och Anna drog 1.

Thomas hade 20 riktigt fina minuter och drog ihop nästan 4kg på dessa och vann med 1kg före Gulli Eriksson, Särnaharren på 2,9kg.

Thomas som endast hade 3 mörtar när han kom till oss.

Jag och Anna som hade haft 10 minuter till på oss fick 2,7kg resp 2,4kg.

Mina 2,7kg räckte till att bli trea och det är jag riktigt nöjd med, även om jag tycker att jag helt klart borde ha kunnat förvaltat det bättre och haft mer än både Gulli och Thomas.

Robin Gren vann åter igen juniorklassen, men på 1,7kg den här gången.

Totalsegrare över två dagar blev inte helt oväntat Christer Eriksson på totalt 9,9kg.

Största öring fångades utav Tom Johansson, Särnaharren. Den vägde hela 1276gr.

På dessa två tävlingar har det verkligen visat sig att man inte skall ge upp då jag fiskat upp mig ifrån i princip noll till en 6:e resp 3:e plats på mindre än timmen båda dagarna.

Men man skall inte heller glömma att jag hade ett makalöst flyt dessa dagar, som ett exempel så har Martin suttit alldeles intill mig båda dagarna då jag börjat få mört med precis samma grejer som jag använt utan att ha en enda liten stöt.

För att nämna lite om tävlingen så tycker jag att det som tävlingsfiskare är ett väldigt roligt med allt runt omkring tävlingen, som after fischen på Trapper.

Där äger prisutdelningen rum och det är självklart även en hel del fiskeprat och genomgång av tävlingen över en bit mat.

Har ni inte vart med i Lofsdalen tidigare tycker jag att det är dags nästa år, just därför att det inte är som de tävlingar vi är vana vid.

Sen skall ni aldrig ge upp, segern kan tas de sista 20 minuterna. Precis som Thomas bevisade.

Tack för en fin helg alla inblandade!