Summering av helgen

Podden drar ut på tiden den här veckan.
Vi är fortfarande helt nedbrutna efter söndagens kraftmätning på Storhamrasjön.
Så jag(Erik) gör en liten sammanfattning av helgen.

På lördag gick jag emot strömmen och åkte till Långrösten en bit norr om Alfta, mest för att hinna se bandyfinalen där mitt kära Edsbyn slog Villa i finalen ganska enkelt. De flesta andra åkte ju till Älvdalen och Nässjön där Mikael Andersen slog ca 150 tappra själar när han lurade upp 3,9kg. Cirka 2hg mer än Börre Omang. I knatteklassen så gjorde Sebastian Storm en enorm prestation och lurade upp 1,9kg. Slog därmed många erfarna pimplare.

Långrösten:
Det var några år sedan det var tävling på Långrösten. Jag skulle gissa på att det var runt 2014. Jag vet att det var efter att jag flyttade till Falun. Så i alla fall efter 2012 var det tävling där. Ungefär 50 startande denna dag.
Den gången gick det bedrövligt dåligt för mig. Men jag vet var Jonas Gustafsson satt som hade mest den gången. Ett ställe som jag tävlade på ett par gånger som junior också.
Så jag tog sikte på udden med vass, började där med några fler. Det nappade ganska snabbt för oss, men hålen togs snabbt över av mörtar. Mörtar som var några storlekar större än de små abborrar som högg.
Vi fick helt enkelt byta ställe. Daniel Gunnarsson fick fisk en bit utanför en vass som ligger mitt i en vik. Så jag fiskade mig däråt och fick 2-3st i några hål på rad. Lite bättre snitt här.
Min farbror Per-Åke borrade en bit utanför oss och började veva på rejält. Efter att ha suttit och tittat på honom ett tag och bara undrat när det skulle sluta nappa för honom så fick jag ta mina grejor och gå 20 meter längre ut och slå ett hål 10-15m ifrån honom. Napp direkt och det hålet gav 29 fiskar för mig, men snittet var dåligt. Men det nappade och på förhand så kunde man gissa att det skulle bli mycket smått den här dagen med möjlighet till någon bonus.

Fler anslöt till klungan och det blev ett race under en stund. Jag lyckades lura några lite större och fick även en på 3-4hg i ett hål. Jag var riktigt nöjd med den, men då visste jag inte vad som komma skulle. I nästa hål hann jag bara ta djupet och sen sög det i en stor fisk som gjorde några rappa rusningar. Jag var helt hundra på att det var en gädda då jag bara några hål fått en gädda på 7-8hg. Flera av de andra hade också vart i kontakt med gädda.
När jag lyckats få in fisken i hålet så fastnade den, det gick inte att dra den uppåt och lyckligtvis så åkte den inte nedåt heller. Jag fick ropa på Stefan Stark som satt 20 meter bort om jag fick låna hans huggkrok. Han var schysst och kom snabbt med den och jag fick fast fisken och drog upp den. Till min förvåning så kommer en gigantisk abborre. En abborre som senare skulle visa sig väga 1581gr. Nytt PB för mig både på pimpel och overall. Dagen var egentligen fulländad redan där. Men småfisken fortsatte nappa bra för mig och jag hade 164st när tävlingen väl var slut. Då 2 av dem tillsammans kanske vägde närmare 2kg så anade jag att det skulle bli en bra vikt för att vara Långrösten. Jag vägde in 4194 och hade den högsta vikten. Poppo Olsson hade den näst högsta vikten på 3,1kg. Per-Åke blev 2a i den hopslagna HS+HV-klassen på 2,6kg. Alltså fick jag revansch sedan han slog mig med 32gr på Oresjön.

Resultat ifrån Långrösten finns på AFK Flugans hemsida.

Segrande lag, Foto: Tomas Hulån Olsson med Jörgens telefon.

Söndag och Storhamrasjön:
OS på Storhamrasjön, en kraftmätning som inte är vardagsmat i pimpelsverige.
5 timmar med oändligt många val av taktiker. Jag valde som så många gånger tidigare att gå längst upp på sjön då starten var på mitten. En start vid dammen så hade jag inte orkat upp dit, det hade gjort det så mycket enklare att välja.

Väl på plats så började jag vid en sten tillsammans med Martin Södergårds och Jonas Gustafsson. Ett ställe som brukar ge rätt bra med fisk. Denna gång var en av de sämre gångerna där. Kanske den sämsta. Bara småfisk och för min del även få. Efter 40-50 minuter när jag letat av en kant där vi fått bra tidigare så hade jag 8 små som troligen inte vägde 1hg tillsammans. Då kom vi ut till Janne Stange som varpade upp fisk på fisk. Blandad storlek, även om många var för små. Här fick jag lite, men det blev aldrig så att det lyfte för min del den här dagen. Landade på 281 fisk som vägde 6,5kg. Så ingen lyckad dag för min egen del.

Däremot så hade Daniel ”matchmakern” Eriksson stuvat in mig i ett lag med Jesper Dyberg och Jörgen Storm. De 2 fiskade helt grymt och blev 1a respektive 3a i herrsenior och vi vann lagtävlingen(28 lag) med ganska klar marginal. 31kg mot Fyra Fiskars 27kg. Bäst av alla blev Poppo Olsson med sina nätt 20kg, vilket var dryga 6kg mer än dagens 2a. Imponerande!

Resultat ifrån Storhamra finns i PDF nedan.