Eriks summering av påsken

På grund av de dåliga isarna och den sena påsken så blev det iår ett nytt upplägg för oss. Där vi i början av påsken skulle vara stationerade i Strömsund för att sedan åka ner och vara med på Vikinganappet.

Vi hade bokat ett hotell av en slump tidigare i vintras och det kanske inte var så jättestor slump egentligen(med tanke på hur många hotell det finns där). Men det var flera andra pimpelfiskare som bodde där och vad jag vet så var det bara pimpelfiskare. Så det var rikitgt trevligt där vi satt och pratade igenom tävlingarna och pimpelfiske i allmänhet. Så det blev några nya bekantskaper den här helgen också. Vilket alltid är trevligt.

Om vi går över till fisket så startade vi med Vikfjärden på torsdag eftermiddag. En för mig helt ny bekantskap. Martin och jag hade bytt till oss lite tips mot några Vim 55:or som vi inte längre använder. Så vi hade lite att gå på, jag valde att gå 3-4km och startade med Mikael Andersén och Hans Erlingsson. Lyfte några hektos abborrar i början på grunt. Men de blev störda och fisket tvärdog snabbt.

Jag gjorde ett flytt på 100m och fick en abborre i några hål på rad för att se att en av norskarna längre bort fick mört. Bytte till tafs och fick 20 mindre mörtar direkt i det hålet. Fick ungefär detsamma i nästa hål. Såg att Hans och Andersén fick mört bara en liten bit ifrån där vi börjat.

Jag hade några tomhål på rad och sitter med kanske 2kg i kunten. När jag hör Hans säga till Andersén att han har 5kg. Andersén gissar på detsamma.
Det har inte ens gått en timme, så jag plockar upp grejerna och flyttar ut till dem direkt. Än är ju inte slaget avgjort.

Jag som inte har metat mört på 4 år fick napp direkt efter att jag tagit djupet. Så fortsatte det den närmaste timmen. Vissa av mörtarna vägde drygt hektot och vikten rusade tills det dog av ungefär efter halva tävlingen. Men jag förstod att jag fortfarande låg efter Andersén och Erlingsson som suttit där längre. Med 1,5 timme kvar så gjorde jag ett flytt till en av de andra fläckarna som jag fått tips om. Hans hade gjort några hål utanför här och jag gick innanför. Efter några hål fick jag ett till hål med mört i. Blandad storlek och på en kvart så hade jag 2kg till i kunten. Sista 40 minuterna fick jag några enstaka abborrar och vägde in 10932gr. På det blev jag 4:a, slagen av just Andersén som vann på 13.4kg och Hans som blev 3:a. Mellan dem klämde sig även Kjell Moberg in, som till skillnad mot för oss andra hade abborre som jag förstod det.
Förutom för mig och Hans så hade de andra där vi bodde det ganska tungt.

Här finns resultat ifrån Vikfjärden

På fredagen var det dags för Sporrsjön som jag aldrig heller hade vart med på. Men vi hade återigen tips om vart de fått bra tidigare år och jag valde att gå långt. Martin och Daniel Eriksson hade pratat om att gå längre än mig. Men då det var avruskat strax nedanför där jag tänkt börja så blev vi alla på ungefär samma ställe.
Här var även Sonny Wiberg, Christer Fossen, Jim Bekken och Benny Jansson.

På en bits håll såg jag efter en kvarts fiske att de började få fisk ner mot avruskningen. Jag begav mig dit och borrade mig lite runt omkring de som satt där. Såg att Daniel och Sonny fick fina abborrar. Med säkert ett snitt runt 2-3hg.
Jag satte ett hål innanför och fick närmare 10st abborrar i det hålet mellan 1-5hg. Så det går ganska snabbt att få 3kg när fisket är så. Efter ytterligare några tomhål så får Daniel en mört. Jag är redan igång och ska byta hål, så jag tar ett gammelhål bakom ryggen på honom och bredvid hålet är det redan mörtfjäll. Någon har alltså redan fått mört i det här hålet!
Jag skickar ner tafsen igen som jag gjort på torsdagens tävling. Det nyper i en fin mört direkt. 1-2hgs mörtar kommer upp i en jämn ström. Martin, Sonny, Christer och Jim ansluter. Alla får mört, även om det verkar som att Daniel, Sonny och jag sitter i centrum. Sonny som redan innan mörtfisket dragit igång har lyft ur en kasse med 11kg abborre får allra bäst fart på mörten. Han sitter lite djupare än oss andra. Fiskar med en mindre pirk, kanske får lite mindre mört. Men han får helt klart flest.

Mörten håller i och det nappar bra tills Sonny drar på en gädda. Innan dess har det avtagit för mig och Martin. Martin tappade fisken helt efter att en tafs gått av och det tog lite tid att få ner en ny. Så mörten verkade ha flyttat centrum då Jim och Christer nu fick riktigt bra.
Fram tills gäddan alltså, då tvärdog det.
Då flyttade sig alla över till andra sidan av sjön istället. Där det redan satt några andra och fiskade mört.

Här lyckades Christer, Jim, Daniel och Sonny få ett varsitt hål. Jag fick bara 1kg och Martin hade inte ett napp. Christer och Jim lyckades allra bäst av oss på den här fläcken. De uppskattade att de fick ungefär 8-9kg var på den fläcken.

Nu hade jag kanske 15kg och låg rejält efter sådana som Daniel, Sonny, Christer och Jim.
Jag och Martin gick och slog utpå en sväng. Jag fick en fin 5-6hgs abborre på 10m djup. Annars var det tomt för min del. Martin missade några fina och han hade inte alls flytet denna dag då han dessutom missat i förhållande till oss andra på mörtfläckarna.

Vi såg med dryga timmen kvar att Jonas Back satt och plockade lite in mot kanten där vi hade börjat på morgonen. Det var mört han fick när vi kom till honom, men han hade fått fin abborre tidigare på fläcken sa han.

Martin satte ett hål framför honom och jag gjorde ett hål bakom honom. Martins var tomt, så oflytet höll i sig. Men i mitt hål så nöp det i en abborre direkt när jag vevade upp tafsen ifrån botten. En till direkt, men tappade betet. Skickade ner trekroken istället för att sätta på nytt bete. Fick 6-7 snabba abborrar på runt 1-2hg innan jag fick en mört. På med bete och ner med tafsen. Sen var det fullt ös på mörten ett tag och det blev nog 5kg totalt i det där hålet innan det avtog med halvtimmen kvar. Då packade jag ihop. Jag hade fisk ända upp till hålet i kunten och var pulklös 5km bort ifrån starten.

Det gick bra de första 3km in, men när jag rundade den stora udden och hade 2km kvar så började det kännas i både rygg och axlar att det var tungt. Jag kämpade mig in och vågen stannade på 21588gr. Jag som inte hade fiskat mört på 4 år hade alltså fått ca: 25kg mört på 2 dagar och totalt 32kg.

Jag blev 6a på mina 21,6kg och var totalt akterseglad av Sonny Wiberg som hade 32kg.
Fossen, Bekken och Daniel hade alla över 23kg. Så det var en skaplig fläck vi hade där i början. Martin som var rejält missnöjd vägde in 14kg och fick en 14:e plats som är fullt godkänt med 91 startande herrar och totalt 178st.

Men som alla vet så skulle Martins flyt vända tills på söndagen.

Resultat ifrån Sporrsjön

På lördagen fritidsfiskade vi på Gåxsjön i Kakusåsen. Alltså inte den i Lövberga där lördagens tävling var. Men vi kan avslöja att fisksnittet var bra. Martin hade dryga 10kg på 47 fiskar. P-A Nyberg hade en abborre på 8hg och en på 6hg.
Martin fick en gädda på 3,7kg och vann största fisk.
All fisk återutsattes denna dag!
På rätt Gåxsjö vann Peter Tiettinen på dryga 10kg.

På Söndagen var det dags för påskens stora höjdpunkt. Mitt stora mål inför säsongen tillsammans med Falumästerskapet, då jag inte hade någon klar SM-plats och anade att Storhamra skulle bli inställt. Planen var att gå de 6-6,5km som jag gjort de 2 föregående åren. Men jag var orolig att det skulle bli mycket folk mht att det var så bra före.

Det såg bra ut under utgången. Jag sprang lite i början, men slog av på takten för att se hur folk spred ut sig. Där jag tänkt börja satt bara Jonas Gustafsson i närheten.
Många som sprang före mig hade dragit vidare längre upp. Bla Martin, Johan Sjölén och Jonas Elfstrand sprang längst upp i sjön. 8,5 km bort alltså.

Jag började på den plats jag hade tänkt, och fick fisk direkt i första hålet. Efter dryga halvtimmen så hade jag runt 2kg. Bra tänker ni, värdelöst tänkte jag. Då hade jag redan borrat av hela det område som jag hade hoppats skulle räcka i ett par timmar. Sedan blev det ganska klent med fisk för min del ett tag.
Hade kanske 3kg efter halva tävlingen och hade sedan ett tag vart 4st på fläcken samt en femte som satt en bit utanför. Kanten nedåt var överfiskad och jag visste att det satt 4-5 pers i viken ovanför. På andra sidan där jag hade som reservplan var alla ställen inom rimligt avstånd avfiskade. Läget var låst och jag började förstå att jag skulle få vara nöjd om det skulle bli en topp 10 plats.

Sista 2 timmarna fiskade vi väldigt grunt inne i vassen och även om det var en skaplig period så hittade jag aldrig hålen med 1,5-3kg som man behöver om man ska slå sig in i toppen. Jag vägde in 7,2kg, Gustafsson och Andreas Möller som gjorde upp i PSC avslutade på samma område och vägde in 8,3 resp 7,8kg. Bra fiskat av bägge två och de slutade 7 resp 9 i hs. Totalt blev den 8a och 11a. Jonas fick alltså poäng medans Möller blev utan. Jonas Gustafsson vann alltså PSC efter en rafflande avslutning. Uppdatering av sammanställningen i PSC kommer om 1-2 veckor då Sundsjöfiskarna har fått fram resultaten.

Hur gick det då i övrigt?
Martin som spran iväg 8,5km på 43 min vann också tävlingen på 12,1kg. Jonas Elfstrand som var på samma ställe hade näst högsta vikten på dryga 10kg. Där förstår man hur betydelsefullt det är att vara själv. Men glädjande nog så behöver man inte springa längst bort för att komma ensam på bra fiske. Det bevisade Hans Magnusson som endast satt 50m utanför starten och fick dagens 4:e högsta vikte 9,4kg. Då var det inte ens ett hål borrat där Martin satt sitt bästa hål när han vann sin första vikingatitel (utgång ifrån Gålön då).

Martin är nu och bränner vinstpengarna i Vemdalen, det går rykten om att han ska lära sig åka slalom. Om de stämmer eller bara är påhitt av mig återstår vi att se! :)
Men han lär väl få ett par skapliga skidor för de 4000kr han pimplade hem.
Jag är ganska säker på att han kommer med en summering av tävlingen efter han kommit hem nästa vecka. Tyvärr så glömde han datorn i P-A Nybergs bil, så han har inget att summera på nu.

Kvällstävlingen vann Jesper Dyberg på 8,1kg, strax före Andreas N Möller på 8kg. Andreas som inte hade hektonen på sin sida den här dagen.

Ska jag göra en snabbsummering av påsken resultatmässigt för egen del så kändes det som att flytet fanns där de två första dagarna även om jag var för sen på fläckarna. Kanske förvaltade det lite dåligt. Noterade ändå två bra placeringar i bra konkurrens och breda startfält. Söndagen är en liten besvikelse även om jag gjorde min bästa kämparinsats under helgen. Blev för många på stället och det tröck på folk både ner- och uppifrån. Jag hittade dessutom inget bonushål och då blir det svårt. Tror det blev en placering runt 15 i hs då. Så det blev ingen riktig plump och ingen riktig topp även om 4:e plats är nära. Jag hade i alla fall en kanonpåsk och vill tacka alla inblandade!
Framförallt resekamraterna P-A Nyberg, Martin och Daniel!