En fiskares verklighet är minst sagt omväxlande…

En av mörtstugeklungorna på söndagen. En av mörtstugeklungorna på söndagen.

Fredag morgon vaknar jag upp i förvissningen att jag nästkommande dag skall fira en av mina vänner på hans 50-årsfest och därmed missar Mormyskafestivalen i Borlänge. Planer har gjorts upp med fiskekompisen Krille att han ska hämta upp mig på söndag morgon och att vi då skall åka till Skaraborgs andra DM-tävling istället. Under dagen dyker det istället upp ett SMS som förkunnar att festen blir inställd på grund av sjukdom, vilket öppnar nya möjligheter för helgen. Efter en snabb koll med frugan så bestämmer jag mig för att besöka Lasse Wallberg, Folke Andersson och alla andra i Borlänge. Under sen eftermiddag och tidig kväll ser jag över skryllan och mina spön som i vanlig ordning är som sig bör, redo för fiske. Efter en god middag med familjen och en intern kamp i SVT-appen med ”På spåret” på TVn är det sängdags.

02:30 är det återigen dags för Metallicas ”One” från telefonen. Mackorna är färdiga i kylen, kaffebryggaren laddad och kläderna framplockade. Efter att ha gnuggat den värsta tröttheten ur ögonen, ätit första frukosten och borstat tänderna hoppar jag klockan 3 in i den sedan fredagskvällen packade bilen och styr kosan mot Ösjön i Borlänge. När det gäller dessa längre resor har jag som vanligt tagit höjd för väglaget och är uppe i Örebro i god tid för att ta en andra kaffe på rastplatsen Bergslagsporten på riksväg 50. Efter kafferasten bränner jag vidare norrut och anländer till Ornäs precis i tid för att stöta på Lasse Wallberg som skyltar till samlingsplatsen. Någon minut senare äter jag frukost nummer två och hälsar på folk man inte träffat på länge.

Vädret för dagen var mulet och några få minusgrader vilket var helt ok. Jag hade planen klar då rutorna i stort sett är samma år till år. Att det skulle bli trögfiske efter mestadels abborre hade jag klart för mig, och det är också det fiske jag mest behöver träna på. Många hål borrades och snabbt konstaterade jag att märkning inte var att tänka på. Mitt under den fem timmar långa tävlingen fick jag ett riktigt smörhål efter att hittills bara fått några enstaka småborrar. Där fanns 40-50 grams abborrar och mört! Mormyskan hann inte ens ner till fiskedjupet innan det satt fisk på. 10 minuters frenetiskt fiskande avbröts abrupt av ett linbrott på 0,06-linan. Fisken fick jag upp så snabbt upp med ett nytt spö med likadan mormyska men lite större. Napp direkt igen, men efter mothugget var det tomt… riktigt tomt… mormyskan var borta och det var inte gädda. Detta var enda spöt jag inte kontrollerade kvällen innan och det straffade sig stenhårt. Fram med den tidigare mormyskan för att snabbt knyta om. När jag 3 minuter senare får den i vattnet igen är det någon som varit framme och hällt rotenon i hålet, stendött! Merparten av mina totalt 1896 gram kom i det hålet och hade jag varit bättre preparerad hade det nog kunnat bli lika mycket till, kanske… Nåväl, efter invägningen insåg jag att morgondagen skulle behöva bli extraordinär i fiskehänseende för min del om jag skulle ha chans att plocka några PMC-poäng denna gång. Storslam tog dock P-O Liss och Lasse Jansson som var de enda med vikter över 3 kg, riktigt bra fiskat!

Hemma hos Lasse satte han mig i arbete direkt, jag skulle knåda pasta. Passande för en italienare förstås, så jag knorrade inte. Med en pilsner i näven gick jag, när pastan var färdigknådad, ner till hans mancave och knöt om alla mormyskor på alla spön för att slippa debaklet från tidigare idag. Nöjd med insatsen var det snart middag med färsk pasta och Lasses grymma carbonara. Alla njöt i fulla drag och det snackades sedermera också en hel del skit, som sig bör. Utöver undertecknad härbärgerade Lasse och Lena även Markko K, Stefan Swee, Hero(v) och Cissi L. Som vanligt i goda vänners lag var det mycket trevligt och en alldeles för sen sänggång med tanke på när jag steg upp denna dag.

Söndagen startade med en frukost som skulle platsat på vilket hotell som helst. Efter påklädning och tandborstning for vi iväg till Ösjön igen för ruta två, där jag också hade en klar plan för dagen. Alla satte sig som väntat runt de mörtstugor som fanns i rutan, men jag gick en bit ifrån och fick direkt två 30-grams abborrar. Nu jäklar, idag blir det bra tänkte jag… 20 bomhål senare närmar jag mig den lilla ö som ligger precis utanför rutgränsen och hittar fisken. Två hål med både abborre och mört som det är bra fart på, dock av mindre storlek. Jag fick sitta relativt ensam en bra stund, men Folke Andersson verkar ha ett sjätte sinne för andra som får fisk. Tyvärr visade det sig att jag satt i utkanten av området som gav bäst, medan Folke och resten av klungan satte sig mitt i. Alla fick dock inte bra, men återigen hade jag inte riktigt träffat rätt. Med halva tävlingen kvar hade mina hål sinat och jag hittade inget runt omkring heller, så det var bara att jaga vidare. Med några ströfiskar här och var funderade jag på att gå tillbaka till ön när det var en timme kvar, men valde att inte göra det. Alla hade lämnat, men Folke vandrade dit sista 45 min och då hade fisken vilat och samlat ihop sig. Han fick ett mörtrace och jag hade ännu en gång gjort ett felval, men var å andra sidan en erfarenhet rikare. Med en lätt påse blev det bara strax över kilot och en placering långt ner i resultatlistan. Folke och Greger drog dock idag det längsta strået och var ensamma över 3 kg.

Lasses Lena hade kokat ärtsoppa som var grym tillsammans med goda hembakta mackor med ost som värmde och mättade fint inför den långa resan hem. Under prisutdelningen av varupriser till alla deltagare tackade Folke för visat intresse och konstaterade att det var deltagarrekord i år med 38 tävlande under söndagen. Vi passade även på att göra reklam för kommande helgs deltävling på Holmsjön utanför Norberg som Mälardalens TF arrangerar. Helgens resultat finner du här nedan samt en uppdaterad ställning i cupen. Avslöjas kan i alla fall att Lars Jansson tagit en stabil ledning i Pimpelsport Mormyska Cup. Nya tag nästa helg i Norberg, vi ses!