2014 års påsksummering

Påven vann sitt andra Vikinganapp! Påven vann sitt andra Vikinganapp!
Påsken är en tid då många pimpelfiskare försöker formtoppa sig, då händer och ansikten blir solbrända och några av de största eventen går av stapeln.

Eriks och min påskresa började med Skärtorsdagspimpeln i Sveg på Vallsjön. Där vann Kenneth Hansson, Nora Gyttorp, en trög tillställning på runt 2,5 kg. För min egen del kommer jag dock att minnas tävlingen ur ett annat perspektiv. Med timmen kvar, och med lite nos på en bra placering eftersom jag hade omkring ett kilo i kunten, gick jag genom isen. Kom upp relativt snabbt med hjälp av isdubbarna men kvar i sjön blev borren. Dessförinnan hade Hans Erlingsson guppat ett bra tag i vattnet ett antal hundra meter bort, innan han fick hjälp av en framkrypande Lars Vestlund. Det var med andra ord med blandade känslor man äntrade Sösjön i Gällö dagen därpå.

På Sösjön var det bättre is, även om den var dålig bitvis. Fisket var dock hårdtuggat även här. P.g.a. stor medelvikt på fisken var det dock vissa som fick ihop fina vikter. Mest hade Christer Jakobsson, Svegs sfk, med drygt 9 kg. Christers vinnarmetod var som en resa tillbaka i tiden. En stor mormyska, som en mindre balansare, betat med mask! Både Erik och jag fick pris på 3,8 kg och 2,8 kg vilket skvallrar om att det sjönk snabbt i prislistorna. Efter tävlingen drog jag, Erik och Pelle Ernst till Björnsjön och avnjöt en helt underbar kväll i solsken och med nappvilliga abborrar. Därefter hem till värden Benka Vallin för övernattning och där maten redan stod på bordet. Ibland är livet bra härligt…

Dagen därpå var det övre delen av Revsundsjön som skulle avverkas på förmiddagstävlingen, Revsunds loge på eftermiddagen. På förmiddagen hade jag planen klar eftersom jag varit på den delen några gånger, dock ej dit jag gick nu. Det visade sig dock vara en bra taktik då jag hade fiske lite från och till under hela tävlingen. Sammanstrålade med Woxnadalingarna Jonas Jobs Elfstrand och Janken Engberg med timmen kvar och Jonas trodde han hade ungefär som mig då så det blev race in på linjen. Vid invägning stod det klart att Jonas hade 1 hg mer än mig på sina 13,3 kg! Retsamt för mig givetvis men är det någon som är värd framgång så är det den alltid lika ödmjuke Jonas.

Efter prisutdelning kastade vi in oss i bilen och for till Revsunds loge. Här blev det Christer Jakobsson show igen. Över 9 kg vägde Christer in vilket var överlägset bäst. För egen del var Erik och jag glada att vi båda klarade namnet då flera erfarna fiskare blev helt utan fisk. Jag hade dessutom på en av de största abborrar jag känt på pimpel vilket var en behållning i sig även om den sagan fick ett tråkigt slut med en rätad trekrok. Vi for lite tidigare för att äta men hörde efteråt att de fick pris neråt 5 hg samt att flera varit i kontakt med vatten. Värst var vår värd Benka Vallin som var ner till bröstet på relativt djupt vatten.

På vägen hem till Benka såg vi en blåslagen sjö där Vikinganappet skulle avgöras dagen därpå. Det kan aldrig gå vägen sa vi…

Mycket riktigt. Dagen därpå var det klassiska Vikinganappet flyttat från Landsomfjärden till den betydligt mindre Binnsjön. Detta förändrade förutsättningarna på många sätt eftersom de flesta aldrig hade satt sin fot på sjön, att den var mindre och mindre fiskrik. Vissa klarade det dock bättre än andra (mig själv inkluderat) och bäst av alla var Benny Påven Jansson som slog till med sin andra seger i Vikinganappet på 6,3 kg. Benka Vallin blev näst bäst, och vinnare i veteran, på 6 kg och Annelie Erlingsson vann damklassen på 4,1 kg.

Utifrån det rådande isläget valde jag, Erik och Daniel Eriksson att inte stanna på den avslutande kvällstävlingen på Sundsjön. Vi packade helt enkelt ihop säsongen och for hem med ytterligare en påskerfarenhet i bagaget.

Resultaten från tävlingarna läggs upp så snart de kommit ut på Sundsjöfiskarnas hemsida.

En stor eloge till Sundsjöfiskarna som lyckades ro hem påskhelgen trots isläget. Måste säga att ni har arbetat fantastiskt bra från morgon till kväll för att dammsuga området på gångbara isar. Nästa säsong går påsken betydligt tidigare och årets därefter likaså, så förhoppningsvis kan både ni och vi gå ut på isarna med en annan slags trygghet då!

Nu återstår en del summeringar av Pimpelsport cup innan vi gör en säsongssummering. Därefter kommer vi att släppa vår planering inför sommaren. Tror många av er kommer att vara intresserad av det innehåll vi tänkt oss!